ديسمبر 29, 2016

متى تبدأ العقد النفسية في الطفولة وكيف نتجنبها ؟




%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%82%d8%af-%d8%a7%d9%84%d9%86%d9%81%d8%b3%d9%8a%d8%a9-%d9%81%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d8%b7%d9%81%d9%88%d9%84%d8%a9
1. الثقة مقابل عدم الثقة الأساسية. من 0 إلى 1 سنة
يبني المولود الجديد علاقة تبعية، وخصوصاً مع أمه. ويجد عندها الإشباع الكامل لحاجاته.
هذه الرعاية تضمن شيئاً فشيئاً تنمية ثقته وتطوير هذه الثقة، إذا تمت تلبية كل حاجاته الأساسية.
بمقدار ما تتطور حواسه، يتعرف إلى محيطه العائلي. يبدأ بالمجازفة وبتحقيق نجاحه الأول عندما يتوقف عن الشعور بالقلق في لحظة غياب أمه، وعندما يتجاوز الخوف من أن تتخلى عنه. وإلا سيصبح متشككاً وعديم الثقة.

2. الاستقلالية مقابل الخجل والشك. من سنة إلى 3 سنوات
خلال هذه المرحلة، يكتسب الولد الاستقلالية ليتنقل من مكان إلى مكان آخر. الضرب بيديه أو البكاء هما لغته للحصول على ما يريد.
إذا كان محيط الطفل لا يستجيب لحاجاته بشكل كامل، سيدخل الشك وكذلك الخوف من أن يقوم بمبادرات.
الخجل في الطفل يعبرّ عن نفسه بالحاجة إلى أن يكون غير مرئي، إلى أن يخبئ وجهه، إلى فعل شيء نتيجته نوبات الغضب والبكاء أو مظاهر التطرف الانفعالي.
الرعاية الخارجية يجب أن تكون حازمة ومهدئة من أجل أن تظهر الاستقلالية لديه.

3. المبادرة مقابل الشعور بالذنب. من 3 إلى 6 سنوات
إذا كان هناك شيء يميز الطفل في هذه المرحلة، فهو المبادرة. فهو يكتشف، وخصوصاً خلال الألعاب، الأدوار الأكثر تميزاً بالنسبة له ويقدّمها.
الولد بحاجة إلى تحديد دوره في هذا العالم وتجسيده. المبادرة في هذا العمر ترتكز على التخطيط لهذا الدور الاجتماعي الذي يلعبه.
بمكن أن تظهر المنافسة والغيرة أيضاً في هذه المرحلة. يريد الطفل أن نعامله كشخص فريد من نوعه ويرفض كل طلب احترام أو إذعان من الأم تجاه الأشخاص الآخرين.
إذا لم يتلق الطفل معاملة تفضيلية نوعاً ما في هذا العمر، يتطور عنده الشعور بالذنب والقلق.

4. العمل مقابل عقدة النقص. من 6 سنوات إلى المراهقة
خلال هذه الفترة من العمر، يصبح للطفل حياة اجتماعية. يبدأ الطفل، بصرف النظر عما إذا كان يشعر بالراحة أم كان غير راضٍ، بتحصيل المعرفة من أجل ما يفعله في هذا المحيط الجديد.
إنه يجهز نفسه لكي يكتسب معارف ومهارات جديدة ولكي يصبح منتجاً.
في هذه المرحلة، هناك خطر من أن لا يحصل على ما يكفي من المعرفة : يظهر عنده في هذه الحالة شعور بعدم التلاؤم يمكن أن يقود إلى شعور بعقدة نقص.

شارك أصدقائك:
وسوم:

6 Comments

  • adidas superstar
    2017-01-14 05:47

    Oh my goodness! a tremendous article dude. Thanks Nonetheless I am experiencing issue with ur rss . Don抰 know why Unable to subscribe to it. Is there anybody getting identical rss downside? Anyone who knows kindly respond. Thnkx
    adidas superstar http://www.adidassuperstar.org.uk

  • NMD CS1 City Sock Black White
    2017-01-14 06:43

    I am only commenting to let you understand what a outstanding encounter my friend’s princess developed visiting the blog. She learned several issues, which included what it is like to have a wonderful helping character to make other individuals clearly completely grasp selected advanced issues. You undoubtedly exceeded her expected results. Thanks for producing such effective, trustworthy, explanatory as well as cool tips about that topic to Jane.
    NMD CS1 City Sock Black White http://www.nmdadidas.us.com/nmd-cs1-city-sock-black-white-p-362.html

  • michael kors outlet
    2017-01-15 04:28

    There is noticeably a bundle to find out about this. I assume you made sure good factors in options also.
    michael kors outlet http://www.michaelkors-outletstore.us.org

  • timberland online shop
    2017-01-15 18:45

    I抦 impressed, I must say. Really not often do I encounter a blog that抯 both educative and entertaining, and let me let you know, you’ve gotten hit the nail on the head. Your thought is outstanding; the issue is one thing that not sufficient persons are talking intelligently about. I am very completely satisfied that I stumbled throughout this in my seek for one thing referring to this.
    timberland online shop http://www.timberlandoutlet.uk

  • adidas online shop
    2017-01-16 06:46

    I am often to blogging and i actually respect your content. The article has actually peaks my interest. I am going to bookmark your site and preserve checking for new information.
    adidas online shop http://www.adidasneo.us.com

  • yeezy boost 350
    2017-01-16 07:12

    I wanted to compose you a tiny remark to finally thank you over again on the striking pointers you have featured on this website. It’s strangely open-handed with you to grant unreservedly all many individuals would’ve sold for an e book to earn some cash on their own, principally considering that you could possibly have tried it if you wanted. The creative ideas likewise served to be a easy way to be aware that other people have similar desire just as my very own to figure out way more with respect to this condition. I am certain there are thousands of more pleasurable sessions up front for many who looked at your website.
    yeezy boost 350 http://www.yeezy-boost350.us.com

أضف تعليقك